Asi nejednému skúsenejšiemu, ale aj príležitostnému cestovateľovi sa niekedy stalo, že jeho let meškal, alebo bol dokonca zrušený. Pokiaľ máte kvôli tomu zničené plány na dovolenku alebo napríklad dôležitú biznis schôdzku, radi by ste za komplikácie dostali aspoň nejaké odškodnenie. Kedy naň máte nárok? A ako o náhradu škody požiadať?
Základným pravidlom je, že každá letecká spoločnosť má podmienky a výšku kompenzácie nastavenú trochu inak. Keď sa teda niečo pokazí a lietadlo sa odlepí od vzletovej dráhy o niekoľko hodín neskôr, alebo vôbec, najjednoduchším riešením je zavítať na web danej aerolinky a k informáciám o kompenzáciách sa takzvane preklikať.
Kedy môžem žiadať o kompenzáciu?
Európsky parlament vydal v roku 2004 nariadenie, ktorým stanovuje pravidla náhrad cestujúcim v leteckej doprave v prípade odoprenia nástupu, meškania letu, alebo jeho zrušenia. Toto nariadenie stanovuje niekoľko spoločných podmienok pre letecké spoločnosti členských štátov Európskej únie.
Dopravca je povinný informovať cestujúceho o zrušenom lete buďto aspoň dva týždne dopredu, alebo minimálne týždeň pred odletom a zároveň mu ponúknuť inú alternatívu. Pokiaľ sa tak nestane, malo by zo strany aerolinky k odškodneniu dôjsť. V akej bude forme ale záleží na konkrétnej spoločnosti. Všade existujú výnimky, a nevyhýbajú sa ani lietaniu. K žiadnej kompenzácii nedôjde, pokiaľ sa let zrušil kvôli mimoriadnym okolnostiam, ktorým nemohol nikto zabrániť, ako napríklad nepriaznivé počasie, nepokoje a stávky alebo aj zrážka s vtákom.
Meškanie | Odškodnění |
2 a viac hodín do 1500 km | až 250 eur |
3 a viac hodín do 3500 km | až 400 eur |
5 a viac hodín pri lete nad 3500 km | až 600 eur |
Pomerne často sa stáva, že zmeškáte nadväzujúci let. Pokiaľ sú obe letenky rezervované v jednej leteckej spoločnosti, na odškodnenie nárok máte. V prípade, že každý let absolvujete s inou spoločnosťou, pravdepodobne nárok na kompenzáciu nevznikne. Rovnako sa tak vrátenia peňazí najskôr nedočkáte, pokiaľ nerezervujete cez oficiálne weby leteckých spoločností, ale cez vyhľadávače ako je Pelikán.cz, Kiwi.cz alebo Letuška.
Ako o odškodnenie požiadať?
Komplikácie počas cestovanie sú jednou z najnepríjemnejších vecí, a žiadanie o kompenzáciu sa k zážitkom, ktoré chcete na cestách riešiť, asi tiež neradí. Vždy záleží na aerolinke, s ktorou ste mali v pláne letieť, aké má vnútorné pravidlá a ako sa k daným problémom postaví.
U spoločnosti Czech Airlines máte v prípade meškania nárok na občerstvenie, hotel, a vrátenie peňazí za letenku, keď už nemohol byť splnený cieľ vašej cesty. A pokiaľ sa let oneskorí o päť hodín, cestujúci by mal dostať späť peniaze za letenku a pri najbližšej príležitosti aj spiatočný let do pôvodného miesta odletu . Aerolinka ponúka tým, ktorým sa let úplne zrušil, buď kompenzáciu vo forme poukazu, alebo prevod na účet. A jej hodnota sa zase odvíja od vzdialenosti letu. Na webe nájdete formulár, prostredníctvom ktorého o preplatenie požiadate.
U British Airways sú podmienky rovnaké. Cestujúci opäť môže použiť online formulár alebo poslať písomnú žiadosť, do ktorej uvedie osobné údaje a detaily konkrétneho letu.
U spoločnosti Lufthansa existuje možnosť požiadať o preplatenie zrušeného letu online priamo vo vašom účte. Väčšina aeroliniek má na svojom webe jednoduché a prehľadné prekliky na všetky informácie týkajúce sa oneskorených alebo zrušených letov.
A čo vy? Ako ste riešili reklamáciu svojich oneskorených či zrušených letov? Podeľte sa so svojimi skúsenosťami do komentárov!
Zdroj fotografií: pixabay.com
Žiadne komentáre